Mindfulness och Mat – Njut mer av dina måltider – 5 tips

Mindfulness och mat - kaka med hallon på med löv

Mindfulness och mat – en bra kombination. Mat är livet och livet ska upplevas. I detta blogginlägg får du fem tips på hur du får en mer härlig och speciell matupplevelse. Så vi slipper den trista känslan av att skyndat i oss maten utan att verkligen njuta. Att vara närvarande när vi äter är ett perfekt sätt att koppla av. Här är fem tips som är inspirerade av mindfulness och mat – att vara närvarande i livet och njuta av stunden.

 1 – Låtsats vara en alien

För att verkligen vara närvarande i livet så är mat en bra övning. Här är mindfulness och mat sammankopplade. Tänk dig att du är en utomjording som kommit till en ny planet och smakar mat för allra första gången. Hur är det att dricka apelsinjuice? Hur hade du beskrivit smakerna för någon som aldrig provat det? Syrligt? Sött? Friskt? Gott? Gå verkligen in i smakerna och låt dem ta över hela din tankegång.

 2 – Lugn musik

Det är härligt att lyssna på en podcast eller ha på radion på när man lagar mat. Men när du äter så är det lätt att tankarna springer iväg och man befinner sig någon annanstans istället för att fokusera på den vackra tallriken du har framför dig. Sätt på lugn musik utan låttexter,så hjärnan kan slappna av och inte känna sig distraherad. Du blir mer harmonisk och mer närvarande när du äter.

3 – Tugga.

Tugga lite längre för varje tugga. För att känna alla smaker i maten så är det viktigt att du tuggar ordentligt. Dessutom är det ett bra sätt att undvika en svullen mage. En klassiker är att försöka lägga ner besticken efter varje tugga. Då blir varje tugga speciell och du stressar dig inte genom måltiden, utan njuter och tar in stunden istället.

Mindfullness och mat - bild på fina hallon i en fin kopp

4 – Prata om maten

Att laga mat tillsammans med andra är väldigt kul och trevligt. Ofta ligger fokus på maten när vi lagar den, men vi kan lätt tappa fokus när vi väl äter maten. Nästa gång du delar en måltid med någon – fråga dem hur maten smakar. Fråga vilken ingrediens som är mest framgående, och hur konsistensen känns mot tungan. Prata om de olika färgerna ni ser. Försök sätta ord på känslan som maten tar fram hos er. Försök hålla samtalsämnet kring maten och hur gott det är.

5 – Var tacksam

Jag vet, detta tipset är lite tjatigt. Men det finns faktiskt en sanning i det! Vi ÄR otroligt lyckligt lottade i Sverige. Att öva sig i tacksamhet i vardagen berikar vårt liv och gör att vi kan njuta mer av det vi faktiskt har istället för att fokusera på allt som vi inte har. Livet är oförutsägbart och vad som helst kan hända. Att sitta inomhus i en varm lägenhet med en god måltid är en fantastisk lyx och det är inget fel med att uttrycka hur glada och tacksamma vi är över det.

Glad tjej med rött läppstift

Med dessa tips om mindfulness och mat så hoppas jag att din nästa måltid blir extra njutbar och mumsig.

Kram

/Veganfoodie.se

One comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *